La Universitatea Valahia din Targoviste, Universitatea din Bucuresti si Universitatea din Oradea

             Cursuri complementare inovative la nivel de Uniunea Europeana

 

 

       Pentru cei 450 de studenti, care participa la proiectul „Viitor antreprenor-Cresterea participarii studentilor din categorii vulnerabile la programe de studii de licenta prin cadre inovative antreprenoriale”- POCU 125160  , studenti care vor fi pregatiti si incurajati sa-si dezvolte competentele antreprenoriale, cadrele didactice-experti in proiect - au pus la dispozitie 3 curricule complementare inovative. In fapt ,cele trei curricule reprezinta cursuri optionale, pe care studentii le pot absolvi ,la finalul acestora, fiecare student primind bursa.

 Dl. expert Tanislav Danut ,responsabil cursuri complementare,  ne declara ca  aprobarea acestor cursuri s-a realizat in urma unor workshopuri/intalniri de lucru, in cadrul carora echipa de proiect  a facut recomandari si observatii. Astfel, studentii pot urma cursul Sustenanbilitate prin inovare si antreprenoriat, Management si inovare in economia sociala; Antreprenoriat inovativ –de la idee la o pozitie pe piata.

Dincolo de numele ultraspecific al acestor cursuri ,exprimat prin concepte foarte noi,la nivelul Uniunii Europene ,continutul propus spre studiu si intelegere este intr-adevar la nivelul celor mai exigente concepte educationale si economice  .

Cursul Sustenanbilitate prin inovare si antreprenoriat,spre exemplu, ofera studentilor informatii despre educatia pentru dezvoltarea durabila, energia curata/verde, cresterea economica si competitivitate, inovare, eco-inovare, eco-industrie, inegalitati, comunitati durabile, consum responsabil, conservarea biodiversitatii, dimensiunile etice ale dezvolatarii durabile, adica tot atate  teme de studiu,care, dincolo de ermetismul lor lingvistic nu sunt inca foarte bine intelese la nivel mondial. In cadrul worksopului organizat pentru analiza acestui curs, principala observatia a fost aceea ca ar trebui mentionati explicit indicatorii specifici care cuantifica diversele concepte.

In cazul cursului Management si inovare in economia sociala observatiile si sugestiile s-au referit la constatarea ca, in economia cursuului,  se pune accent pe resursa umana si financiara, in conditiile in care , pentru realizarea obiectivelor  este nevoie de mai multe resurse- materiale, informationale, naturale. Dincolo de aceste sugestii, insa, s-a apreciat in mod deosebit structura cursului , prezentarea conceptului de economie sociala, elementele specifice si cadrul legal de intocmire a intreprindertilor sociale. O atentie sporita a succitat capitol rezervat beneficiarilor economiei sociale si grupurilor vulnerabile si ocupatia de manager in economia sociala.

Cel de-al treilea curs, Antreprenoriat inovativ –de la idee la o pozitie pe piata, propune prin continutul sau un punct de vedere legat de notiunile antreprenoriale de baza, modalitatile de identificare a ideilor antreprenoriale, importanta planului de afaceri, etapele planului de afaceri, finantarea , resursa umana-retelele si oamenii,segmentarea pietei, competitori, costuri, marketing, publicitate. Observatiile pentru acest curs vizeaza utilitatea unei analize comparative a tendintelor in materie de politici internationale in dezvoltarea antreprenoriatului inovativ, precum si studierea atenta a fenomenului antreprenoriatului inovativ in practica romaneasca.

Aprecierile generale, insa, au scos in evidenta faptul ca aceste cursuri sunt foarte interesante, au o structura ce aduce in discutie o serie de notiuni noi (inovative)  chiar si pentru unii profesori de specialitate”, ne-a declarat dl Tanislav Danut ,responsabil cursuri complementare .

Cursurile ofera studentilor care detin deja o serie de competente  tehnice si de specialitate, prin transmiterea unor cunostinte transversale cum ar fi: Marketing, Managementul financiar, Managementul resurselor umane, Comunicarea, Sustenabilitatea.  Totodata ,cursurile ajuta studentii sa realizeze un plan de afaceri, plan cu care studentii se pot inscrie in concursul cu premii organizat,de asemenea, in cadrul proiectului.

Parcurgerea cursurilor va oferi studentilor posibilitatea sa –si dezvolte trasaturi absolut obligatorii viitorului antreprenor: disciplina in gandire si planificare, incredere in reusita, gandire deschisa catre oportunitati, atitudine proactiva, caracter competitiv, abordare creativa si inovativa, perseverenta in atingerea obiectivelor,bune abilitati de comunicare pentru promovarea produselor si serviciilor, preocuparea permanenta pentru dezvoltarea business-ului, pasiune-motorul principal in atingerea succesului antreprenorial” mai spune dl Tanislav Danut.

     Toate cele trei cursuri  complementare au fost validate in forma propusa si sunt autorizate pentru a fi organizate in  cele trei universitati din proiect. 

    Cursurile  se adreseaza studentilor din anii terminali ai ciclului de licenta, devenind, alaturi de o baza materiale performanta,  un punct de atragere a tinerilor catre studiile universitare.

La Universitatea Valahia din Targoviste 3 studenti din 200 au propria lor afacere

Interesul tinerilor pentru cursuri si pregatire manageriala, antreprenoriala este imens

 

     Doar trei  studenti , din cei 200 intervievati, studenti ai Universitatii Valahia din Targoviste, au declarat ca au afaceri: unul in turism, unul in IT si unul in pictura digitala. Pe toti cei trei studenti i-a motivat pasiunea pentru domeniul in care si-au deschis afacerea. Raspunsul acesta, care poate parea surprinzator, a fost obtinut in cadrul studiului-analiza privind potentialul antreprenorial si stadiul angajabilitaii studentilor de la programele de licenta ai universitatilor partenere in proiectul „VIITOR-ANTREPRENOR - cresterea participarii studentilor din categorii vulnerabile la programe de studii de licenta prin cadre inovative antreprenoriale”, proiect cofinantat FSE-POCU 2014-2020. Astfel, 600 de studenti ai Universitatii Valahia din Targoviste, de la Universitatea din Bucuresti si de la Universitatea din Oradea (cate 200 de studenti din anii terminali de licenta, de la fiecare universitate) au participat la studiu,rezultatele acestuia relevand multe lucruri interesante si inedite.

Obiectivul principal al studiului l-a reprezentat,  in mod evident, analiza situatiei reale existente la nivelul celor trei universitati privind interesul studentilor pentru a-si deschide propria afacere si deschiderea acestora spre piata muncii cu asteptarile lor , dar si cu nivelul de pregatire solicitat de aceasta.Nu in ultimul rand, scopul analizei a fost si acela de a releva nevoia de transmitere de competente manageriale , diversificarea curriculei universitare si corelarea acesteia cu cerintele pietei muncii ,si nevoile, si provocarile societatii informationale.

grafIn privinta perspectivelor propriilor afaceri, cei trei studenti de la Universitatea Valahia din Targoviste au declarat  ca acestea sunt ” Bune”.  Cat despre numarul persoanelor angajate de catre cei trei „afaceristi” , acestia au spus ca sunt proprii lor patroni si angajati, unul dintre ei avand totusi 3 persoane angajate.

  In schimb, 90,50% dintre cei 200 de studenti de la Valahia ,Targoviste, spun ca si-ar dori sa deschida o afacere,in timp ce  9,5 % spun ca nici nu se gandesc la asa ceva.

 O fi bine,o fi mai putin bine ca studenti ai unor facultati de profil chiar nu au prea mult interes si curaj sa-si deschida o afacere?

Pana la aflarea unui raspuns pertinent, aflam din studiu ca, 59,5 % dintre studentii intervievati au de gand sa-si deschida propria afacere in urmatorii trei ani, iar 18 % dintre ei ar vrea sa faca aceasta chiar in anul urmator. In timp ce 15 % vor sa deschida afacerea in urmatoarele luni, 7,5 % nu pot preciza cand si cum isi vor dechide o afacere.

Intrebati cat ar fi dispusi sa investeasca in afacerea lor- la nivelul miilor  de euro-, sumele pe care le-ar putea investi  variaza intre 75 000 de lei si 50 000 de euro, majoritatea optand pentru o suma modica de 20 000de euro.

Ce-i impiedica pe tinerii studenti –in viziunea lor-sa-si faca propriul business? Studentii raspund ca legislatia  nu ofera conditii optime tinerilor pentru deschiderea unei afaceri (65 % dintre cei chestionati), bugetul propriu redus (32 %), birocratia (11 %), legislatia (8 %), frica de esec (7,5 %), coruptia (7,5 %),  lipsa de idei (6,5 %), impozitele si taxele mari (6 %). Cu procente sub 4 % , studentii apreciaza ca se constituie ca piedici in calea deschiderii propriei afaceri si concurenta, legislatia , neasumarea riscului, lipsa experientei, instabilitatea ,politica.

In cazul deschiderii unei afaceri, studentii ar apelapentru ajutor  la parinti/familie, la un antreprenor, la un investitor, la un specialist, sau avocat, sau la prieteni.

Ce asteapta studentii  pentru a deveni mai optimisti in posibilitatea deschiderii unei afaceri ? Ei spun ca facilitatile care ar trebui acordate tinerilor pentru a-si deschide propria afacere sunt: resursele financiare provenite din credite sau ajutoare de la investitori (29 %), cursuri de instruire in antreprenoriat (22 %), urmate de scutiri de taxe si impozite (14 %). Alte facilitati asteptate de tineri sunt dobanzile mici la imprumuturi, practica studenteasca, scutirea de contributii de asigurari  sociale la angajator, fonduri de dezvoltare pentru tineri si cunoasterea pietei.

Dar cea mai buna  facilitate o reprezinta , in opinia studentilor intervievati, pregatirea lor profesionala, studiile pe care le urmeaza , care sunt apreciate de catre 90 % dintre ei ca fiind de ajutor pentru a-i invata sa deschida o afacere. 85 % dintre studenti spun ca au ales universitatea potrivita pentru a invata sa poata sa-si deschida o afacere.

Studiul-analiza privind potentialului antreprenorial si stadiul angajabilitaii studentilor din anii terminali a evidentiat astfel nevoia de diversificare a cursurilor oferite studentilor, cele trei cursuri optionale organizate si sustinute in cadrul proiectului aratandu-si eficienta  si dovedindu-se cat se poate de binevenite, la un nivel de asteptare foarte ridicat in randul studentilor.  Cum s-ar spune,studiul analiza a aratat cat se poate de clar si relevant ca diversificarea programelor studiate si corelarea acestora cu realitatea si nevoile lumii in care traim reprezinta o cerinta majora careia universitatile trebuie sa-i faca fata pentru a ramane principalul vector de formare si educatie. Degeaba au universitatile baze materiele bogate si moderne,in principal studentii au nevoie de programe de invatamant moderne si pliate pe realitatile vietii de zi cu zi, pe nevoile tinerilor si ale societatii. Ceea ce prin proiectul VIITOR-ANTREPRENOR - cresterea participarii studentilor din categorii vulnerabile la programe de studii de licenta prin cadre inovative antreprenoriale” se pune in opera.

Curs ultramodern de management in inovarea sociala

 

76 de cadre didactice  ale universităților partenere,  Universitatea „Valahia” din Targoviste și Universitatea din Oradea, au finalizat parcurgerea cursurilor de perfectionare „Competente antreprenoriale” si „Manager inovare sociala” si au obtinut calificative de foarte bine , promovand examenul final.

Dna Badicu Georgiana Daniela, expert formator in cadrul proiectului „Viitor antreprenor-Cresterea participarii studentilordin categorii vulnerabile la programe de studii de licenta prin cadre inovative antreprenoriale, apreciaza ca in cazul cursului de Manager inovare sociala, curs nou,”  managementul clasic devine in fapt management strategic si inovativ.”

       Cursul cuprinde elemente teoretice si practice despre managementul strategic,  definit ca proces continuu, care evalueaza si controleaza actiunile economice in care o organizatie este implicata;evalueaza mediul de afaceri,stabileste obiectivele si implicit strategiile,analizeaza actiunile concurentei si apoi reevalueaza strategiile in mod regulat, pentru a determina modul in care acestea au fost puse in aplicare. Cursul cuprinde teme de istoric al managementului strategic,despre conceptul de inovare in economie,abordarea managementului  din perspectiva cuprinzatoare bazata pe un cadru integrat de solutionare a problemelor si o intelegere a legaturilor dintre fluxurile de inovare. Managementul inovarii face parte din managementul tehnologiei, gestionarea inovatiei necesita crearea si dezvoltarea unui mediu organizational in care este incurajata gandirea inovatoare.  In acest sens, inovarea ar trebui abordata ca parte esentiala a procesului strategic si nu ca o preocupare separata.

Beneficiile parcurgerii acestui curs sunt acelea ca absolventii sai pot raspunde la intrebari de genul: Care este stadiul actual al organizatieie? Care sunt rezultatele aplicarii actualelor strategii manageriale?  Care sunt viitoarele obiective si caile de atingere a lor?  Ce factori culturali actioneaza ca factori de care trebuie sa tina cont o firma, cand aplica o strategie de inovare a unui nou produs/ si inca multe alte aspecte referitoare la managementul inovarii, gestionarea cu succes a inovatiei etc.

Pentru cadrele didactice absolvirea  acestui curs postuniversitar inseamna posibilitatea de a oferi studentilor informatii de ultima ora legate de conceptele de management inovativ,dar si sansa de a-si organiza propriul curs, dupa regulile unui management inovativ, axat pe strategiile predarii interactive si moderne.

Cursul  a fost organizat  in cadrul activitatilor proiectului „Viitor antreprenor-Cresterea participarii studentilor din categorii vulnerabile la programe de studii de licenta prin cadre inovative antreprenoriale” ca activitati de perfecționarea profesională a personalului didactic din învățământul terțiar universitar prin participarea la programe postuniversitare de dezvoltare a competențelor didactice centrate pe demersuri academice și antreprenoriale suplimentare cu un conținut educațional inovator și resurse de învățare moderne și flexibile.

 Un altfel de curs de antreprenoriat

 

         Cursul „Competenete antreprenoriale” este cel de-al doilea curs de perfectionare profesionala a personalului didactic din universitatile care implementeaza proiectul „Viitor antreprenor-Cresterea participarii studentilor din categorii vulnerabile la programe de studii de licenta prin cadre inovative antreprenoriale”- POCU 125160. Cadrele didactice de la Universitatea Valahia din Targoviste  si de la Universitatea din Oradea au la dispozitie un curs de pregatire /perfectionare profesionala creat in cadrul proiectului, curs care  le va permite sa dezvolte competențe didactice transversale, în vederea proiectării de cursuri antreprenoriale adresate studenților.

Planificarea, organizarea si derularea celor doua programe postuniversitare de perfectionare profesionala se va realiza cu participarea a 76 cadre didactice ale universitatii solicitante – Universitatea ”Valahia” din Targoviște si universitatea parteneră P2 – Universitatea din Oradea și universității la cel putin un program de perfectionare profesionala (personal didactic), prin respectarea principiilor transparentei, accesului egal, nediscriminarii, tinand cont de nevoile si motivatiile personalului didactic de la nivelul Universitatii Valahia  si Universitatii din Oradea.

Cursul competente antreprenoriale are un puternic caracter practic,cadrele didactice cursante avand obligatia de a elebora  proiecte  cu caracter inovativ, aplicatii privind lansarea de produse, concurenta, segmentarea pietei in Romania.  Caracterul aplicativ al temelor de seminar a starnit un real inters in randul cursantilor,care au finalizat cu calificative maxime cursul.

Printre temele care au succitat un interes deosebit in randul cursantilor,dna Voinea Cristina Maria ,expert formator a semnalat  temele legate de managementul strategic si inovarea; conceptul de inovare in economie, managementul inovarii-concept si evolutie; procesul strategic inovator. Cadrele didactice care au invatat care sunt factorii ce favorizeaza inovarea intr-o firma sau care sunt elementele care conditioneaza procesul de planificare a inovarii si etapele procesului de planificare a inovarii,vor putea la randul lor sa predea studentilor elementele importante ale antreprenoriatului modern , inovativ  ale managementului competitiv ,concepte si parghii atat de importante ale dezvoltarii unei afaceri si, mai ales, ale aducerii invatamantului cat mai aproape de procesele reale ,din viata reala a societatii.

Obiectivele prioritare ale strategiei

            

       Principalele obiective ale Strategiei inovative de derulare a unor activități de perfecționare profesională specializată, realizata in cadrul proiectului “Viitor antreprenor - creşterea participării studenţilor din categorii vulnerabile la programe de studii de licenţă prin  cadre inovative antreprenoriale, POCU/379/6/21/125160” sunt: Crearea cadrului conceptual si formal pentru asigurarea perfectionarii profesionale a personalului didactic din invatamantul tertiar, asigurarea participarii cadrelor didactice la cel putin un program postuniversitar de dezvoltare a competentelor didactice centrate pe demersul antreprenorial cu un continut educational inovator si resurse de invatare moderne si flexibile. Nu in ultimul rand, cel de-al treilea obiectiv al strategiei il reprezinta asigurarea recunoasterii competenetelor dobandite ca urmare a parcurgerii si absolvirii programenlor de perfectionare profesionala, prin certificarea data de institutiile abilitate.

Atingerea obirectivelor enuntate inseamna in acelasi timp adoptarea unui Plan de actiuni care se refera atat la actiunile , masurile, activitatile intreprinse, cat si la rezultatele , indicatorii atinsi prin respectivele actiuni.

In viziunea autoarelor  Strategiei inovative de derulare a unor activitati de perfectionare profesionala , doamnele  IONESCU LUIZA -Universitatea „Valahia” din Târgoviște

 si TOMESCU ADA MIRELA - Universitatea din Oradea, implementarea strategiei  „este termenul utilizat pentru a descrie procesul/activitatea care asigura ca ceea ce s-a planificat s-a si realizat, adica planificarea strategica este executata, ceea ce presupune obtinerea unor rezultate finale efective de ordin cantitativ si calitativ.”

Strategia realizata in cadrul proiectului si-a propus sa deruleze activitati de perfectionare profesionala specializata care vizeaza dobandirea de catre beneficiari, cadrele didactice universitare a spiritului antreprenorial, placand initial de la abilitati si competenete generale, pentru ca, in final, sa se demonstreze dobandirea abilitatilor si competenetlor specifice de pregatire in vederea initierii si dezvoltarii de afaceri.

Evaluarea impactului strategiei se va axa pe rezultatele activitatilor sustinute in etapele implementarii strategiei prin activitatile care urmaresc infaptuirea obiectivelor, conform planului de actiune, dar si pe competenetele dezvoltate obtinute privind perfectionarea profesionala a beneficiarilor.

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României